INFOLINIA: 32 204 98 00 ZAMÓWIENIA: +48 795 516 450w godzinach od 8.00 do 16.00 pon.-pt. Opomarket FLOTA - >>kliknij<<

Ceneo
Dlaczego opomarket?
Realizacja w 24h
Dostępność 200tys. opon
Dostawa opon do samochodów osobowych i dostawczychGRATIS
Dostawa w Opomarket jest za darmo!

SZUKAJ OPONY WG ROZMIARU

Zakres cenowy

Zakres cenowy

SZUKAJ OPONY WG SAMOCHODU

SZUKAJ FELGI WG SAMOCHODU

ładuję

Możliwe nieprawidłowe zużycie opon i ich uszkodzenia - jak rozpoznać przyczynę? Poradnik.

Możliwe uszkodzenia opon, nieprawidłowe zużycie


Opona może zostać uszkodzona na wiele sposobów i na różnych etapach ich użytkowania. Chcemy przybliżyć trochę temat uszkodzeń opon. Artykuł nie wyczerpuje tematu ale zawiera sporą dawkę wiedzy.
 

Na uszkodzenie mechaniczne opon wpływ mogą mieć:

montaż i serwis,
ciśnienie eksploatacyjne,
stan układu kierowniczego,
stan układu zawieszenia pojazdu,
nieprawidłowa eksploatacja,
oddziaływania inne.
 
 

Uszkodzenia opony przy montażu.


Przyczyną mogą być:
montaż bez pasty,
ostra krawędź montażownicy.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
uszkodzenie opony przy montażu
 
 

Nadmierne, środkowe zużycie bieżnika.


Przyczyną mogą być:
za wysokie ciśnienie w kole,
jazda "na pusto" z wysokim ciśnieniem.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
zużycie centralnej części bieżnika
 
 

Nadmierne zużycie barków opony


Przyczyną mogą być:
za niskie ciśnienie w kole,
przeciążenie osi pojazdu.
 
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
zużycie barków opony
 

Zniszczenie opony



Przyczyną mogą być:
jazda ze zbyt małym ciśnieniem,
strata ciśnienia poprzez:
nieszczelne wentyle,
uszkodzenie dętki lub ochraniacza,
mikropęknięcia felgi.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
zniszczenie opony
 
 
Nieprawidłowe, jednostronne zużycie bieżnika

Przyczyną mogą być:
kąt pochylenia koła „dodatni” i  poza tolerancją – zużycie bieżnika  opony od zewnętrznej strony 
kąt pochylenia koła „ujemny” i poza tolerancją – zużycie bieżnika  opony od wewnętrznej strony 
zbieżność kół „dodatnia”, koła zbieżne poza tolerancją – zużycie  bieżnika od zewnętrznej strony
zbieżność kół „ujemna”, koła rozbieżne poza tolerancją – zużycie bieżnika od wewnętrznej strony 
przestawienie osi kół
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
jednostronne zużycie opony
 

Zużycie schodkowe

 
Przyczyną mogą być:
duża zbieżność kół – widoczne ślady na zewnętrznej stronie bieżnika,
duża rozbieżność kół – widoczne ślady na wewnętrznej stronie,
pojazdy o wysoko usytuowanym środku ciężkości, (samochody terenowe, Vany)
niewłaściwy dobór rzeźby bieżnika do warunków eksploatacji.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
zużycie schodkowe opony, ząbkowanie
 
 

Nieregularne, wielomiejscowe zużycie


Przyczyną mogą być:
luzy w zawieszeniu, 
niesprawne amortyzatory,
anomalie funkcjonowania systemu hamulcowego,
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
 

Uszkodzenia stopki


Przyczyną mogą być:
miejscowo skorodowana obręcz koła,
wadliwy montaż,
wadliwa obręcz,
nieczystości między obręczą a stopką opony.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
uszkodzenie stopki opony
 
 

Pęknięcie zmęczeniowe


Przyczyną mogą być:
długotrwała jazda ze zmniejszonym ciśnieniem lub bez powietrza,
przeciążenie opony.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
pęknięcie opony zmęczeniowe
 
 

Zablokowane koła


Przyczyną mogą być:
hamowanie z dużej prędkości na zablokowanych kołach (ABS   niesprawny lub brak w wyposażeniu seryjnym),
nagłe zablokowanie koła (zablokowany tylny most, blokada skrzyni biegów, niesprawny układ hamulcowy).
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
 
zablokowane koła - uszkodzenie opony
 

Szorstkowanie opony


Przyczyną mogą być:
występuje w wyniku częstego przemieszczania się opony w kierunku poprzecznym do kierunku jazdy tzw. skręt w miejscu.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
szorstowane zużycie opony
 
Przecięcie opony

Przyczyną mogą być:
Najechanie na  ostry przedmiot;
metal, kamień, szkło
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
przecięcie opony
 

Przegrzanie stopki


Przyczyną mogą być:
wywiązanie się bardzo wysokich temperatur na obręczy koła:
ciągłe hamowanie ( jazda w terenie górzystym, w mieście itp.),
stosowanie nieodpowiednich tarcz kół,
zła wentylacja tarczy koła i bębna hamulcowego,
awaria układu hamulcowego – zablokowanie koła.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
przegrzana stopka opony
 
 

Uszkodzenie obwodowe opony


Przyczyną mogą być:
przecięcia od wystających czy zgiętych części pojazdu lub ciał obcych znajdujących się we wnęce koła.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
uszkodzenia wzdłużne
 

Pęknięcie karkasu przy bliźniakach


Przyczyną mogą być:
Ciało obce np. kamień między kołami.
 
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
uszkodzenie boków opony spowodowane przez kamień w bliźniakach
 
 

Pęknięcie karkasu


Przyczyną mogą być:
mocne uderzenie w przeszkodę,
przeciążenie pojazdu lub za wysokie ciśnienie ułatwia powstawanie takiego uszkodzenia.
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
pęknięcie karkasu opony
 

Całkowita penetracja opony przez cienki, ostry przedmiot


Przyczyną mogą być:
Najechanie na ostry przedmiot lub podobne ciało obce
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
przebicie opony
 

Rozerwanie


Przyczyną mogą być:
Efekt działania ostrego lub kanciastego przedmiotu
 
Uszkodzenia opony mogą wyglądać jak poniżej.
rozerwanie opony


Wiadomość z dnia: 30-05-2017