Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj
ALCAR & SYSTEM KONTROLI CIŚNIENIA W OPONACH TPMS 
Czujnik TPMS
ALCAR & SYSTEM KONTROLI CIŚNIENIA W OPONACH TPMS 
 
Faktem jest, że od 1 listopada 2014 roku również w Polsce, wejdzie w życie nowa dyrektywa Unii Europejskiej, mówiąca o konieczności stosowania Systemu Kontroli Ciśnienia w Oponach - TPMS, we wszystkich nowych samochodach osobowych kategorii M1 (mogących przewozić nie więcej niż 7 osób). Wszystkie felgi ALCAR, od początku 2012 roku są konstrukcyjnie przystosowane do montażu bezprzewodowych czujników TPMS, a stosowne informacje opisujące te uwarunkowania są zawarte w dokumentach homologacyjnych TUEV. 
 
TPMS GŁÓWNE INFORMACJE
CO TO JEST TPMS?
 
System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na bieżąco monitoruje ciśnienie gazu w oponie. Istnieją dwa różne typy systemów: bezpośredni (pomiar ciśnienia za pomocą czujnika w feldze), oraz pośredni (pomiar za pomocą czujnika ABS w aucie). Wyświetlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowcę, jeżeli system wychwyci spadek ciśnienia w jednej lub więcej opon.
 
TPMS spełnia trzy funkcje:
Zwiększa bezpieczeństwo jazdy
Zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach
Zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach
 
TPMS - WYMAGANIA PRAWNE
JAKIE WYMAGANIA PRAWNE MUSI SPEŁNIAĆ CZUJNIK TPMS?
 
Zgodnie z Dyrektywą UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy opuszczające salony polskich dealerów samochodowych, muszą być wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia TPMS. Rozporządzenie nie przewiduje jednak, jaki system kontroli ciśnienia w oponach powinien być zastosowany, więc dozwolone są oba systemy, zarówno bezpośredni jak i pośredni, które, spełniają warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi wyłącznie o funkcjonalności systemów, ale nie narzuca, czy czujnik powinien być oryginalny czy z rynku wtórnego.
 
Jakie różnice występują pomiędzy systemem bezpośrednim, a pośrednim? 
 
Bezpośredni system dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z kołem, a informacje są przenoszone bezprzewodowo do urządzenia kontrolującego w pojeździe. Różne wyświetlacze, poszczególnych modeli aut dostarczają kierowcy informacje o bieżącej wartości ciśnienia albo ostrzeżenie, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy są bardzo precyzyjne, ponieważ monitorują ciśnienie bezpośrednio dla każdego koła. 
 
Jak działa system pośredni? 
 
Za pomocą systemu pośredniego, zintegrowane z ABS i trakcją czujniki monitorują poszczególne prędkości obrotowe kół. Różnice mogą się pojawić w momencie spadku ciśnienia w oponach, a ponadto, ciśnienie zależne jest od oscylacji kół i jest mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnału. Każda zmiana w postaci jakiegokolwiek spadku ciśnienia jest natychmiast wychwytywana. 
 
Jakie są wady i zalety takich systemów? 
 
Bezpośredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty ciśnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie ciśnienia powietrza w oponie koła zapasowego. Jednakże system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie opony w pojeździe (letnie, zimowe, zapasowe) muszą być wyposażone w prawidłowo działający czujnik.
 
TPMS pośredni jest mniej precyzyjny, ponieważ nie mierzy ani ciśnienia, ani temperatury w oponach, ponadto, nie wykrywa spadku ciśnienia podczas postoju auta. Jednak system jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny, ponieważ koła nie są wyposażone w czujniki ciśnienia.  
 
Jaki wpływ ma system TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu?
 
Korzystanie z TPMS podczas jazdy, a także w obliczu kwestii utrzymania samochodu stwarza nowe wyzwania, zarówno dla kierowcy, jak i warsztatu: 
 
Właściciel pojazdu, którego samochód jest wyposażony w bezpośredni system TPMS, nie będzie mógł samodzielnie zmienić opony, ale będzie potrzebować pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasować, dokonać kalibracji i sprawdzić czujnik w kole. Ze względu na wprowadzenie rozporządzenia w całej UE , rozwój nowej technologii związanej z czujnikami TPMS spowoduje, że warsztaty wulkanizacyjne oraz specjalistyczne serwisy będą szkolić swoich pracowników i inwestować w niezbędny sprzęt. 
 
Czy można samodzielnie właściwie dopasować bezpośredni system TPMS? 
 
Montaż opon to kwestia związana z bezpieczeństwem, więc wymaga specjalistycznej wiedzy (np. umiejętne oszacowanie stanu zużycia opony, czy zastosowanie odpowiedniego momentu dokręcania śrub). Dlatego ALCAR zaleca dokonywanie tego typu prac i usług wyłącznie w wyspecjalizowanych warsztatach i serwisach. 
 
Bezpośrednie systemy TPMS to także różne nowe wymagania techniczne: 
 
Konieczność kontroli zaworu przy każdej wymianie kół, aby zapobiec jego zużycu. 
Dla nowych opon: w celu zapewnienia sprawnej komunikacji pomiędzy czujnikiem a odbiornikiem TPMS, należy dokonać nowej konfiguracji czujników do pojazdu, w sytuacji, gdy są używane nowe czujniki (nowy ID czujnika) bądź następuje zmiana położenia kół wyposażonych w czujniki.
Podczas wymiany opon należy dokładnie sprawdzić poziom naładowania baterii czujników.
 
Mój samochód nie jest wyposażony w TPMS, czy należy doposażyć auto? 
 
Pojazdy, które podlegają obowiązkowi posiadania TPMS będą już wyposażone w pośredni lub bezpośredni TPMS przez producenta pojazdu, gdyż w przeciwnym razie pojazd nie otrzyma homologacji i innych zezwoleń uprawniających go do normalnego ruchu w każdym z państw członkowskich UE. 
 
Doposażanie auta w instalację TPMS nie jest obowiązkowe.
 
źródło i więcej informacji na http://www.alcar.pl/99785_PL.htm