Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj
Klimatyzacja – luksus czy znak czasu?

  W przeciągu ostatnich kilku lat klimatyzacja z luksusu stała się jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodu. O ile większość użytkowników pojazdów zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany oleju, filtrów itd. to znajomość konieczności obsługi klimatyzacji budzi wiele zastrzeżeń. Kiedy temperatury na zewnątrz wzrastają, użytkownicy przypominają sobie o klimatyzacji. Niestety często w okresie zimowym częściowo zapominamy o tym elemencie wyposażenia, co jest błędem. Klimatyzacja wykazuje zalety nie tylko latem, ale także w czasie innych pór roku : przykładowo zapobiega parowaniu szyb. Klimatyzacja to standard, który dodatnio oddziałuje także na bezpieczeństwo. Podczas jazdy w sezonie letnim kierowca zachowuje koncentrację, ponieważ w kabinie panuje przyjemny chłód. Jedzie on dłużej skoncentrowany oraz odprężony, dłużej zachowuje spostrzegawczość oraz zdolność do reakcji.

    Pomimo prostej obsługi klimatyzacji, nie należy zapominać, że za tym wszystkim kryje się skomplikowany układ techniczny. Celem zapewnienia prawidłowej pracy klimatyzacji konieczne jest m.in. utrzymanie szczelności układu, odpowiedniego ciśnienia czynnika roboczego, oraz jego nasycenia olejem smarującym kompresor klimatyzacji. Czynnik chłodniczy oraz olej absorbują wilgoć. W celu utrzymania wymaganych parametrów oba składniki muszą mieć kontakt ze specjalnym filtrem, który zatrzymuje nie tylko zanieczyszczenia mechaniczne ale też wychwytuje parę wodną. Woda prowadzi do korozji układu sprężarki i spowodować jej uszkodzenie. Jeśli klimatyzacja długo nie jest uruchamiana, to smarne dodatki mogą się wytrącać z płynu i przestać spełniać swoją funkcję. W rezultacie proces starzenia gumowych uszczelnień w układzie klimatyzacji przybiera na sile. Stąd już tylko krok do pojawienia się nieszczelności, przez które czynnik chłodzący może wydostać się na zewnątrz. Skuteczność klimatyzacji zależy w głównej mierze od ilości czynnika chłodniczego, czyli gazu R123a, którym napełniony jest układ. Klimatyzacja nie będzie prawidłowo działać jeśli będzie go za mało. Układ powinien być całkowicie szczelny. Czynnik roboczy w formie gazowej ma zdolność dyfuzji przez przewody gumowe i uszczelki w miejscach łączenia i w ten sposób ulatnia się do atmosfery. W ciągu roku ucieka do 10-15 % czynnika. Spadek ciśnienia czynnika powoduje obniżenie sprawności chłodzenia. Dodatkowo zmniejszona ilość czynnika chłodzącego sprawia, że nie jest właściwie smarowana sprężarka, co może doprowadzić do jej uszkodzenia. Smarowanie kompresora zapewnia specjalny olej, który jest transportowany przez czynnik chłodniczy R134a.

Wadliwa klimatyzacja może szkodzić zdrowiu?

   Filtr pyłkowy Państwa instalacji bardzo ciężko pracuje – odfiltrowuje z powietrza pył, kurz, zarodniki i inne zanieczyszczenia – do 300m³ powietrza zewnętrznego na godzinę. Łatwo sobie wyobrazić, że po około roku jest on już "nasycony" i musi być wymieniony. Jednakże źle konserwowane instalacje powodują jeszcze gorsze zagrożenia. Parownik- część systemu klimatyzacji i wentylacji – znajdujący się pod tablicą rozdzielczą, w wilgotnym i ciemnym otoczeniu. Dla bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów jest to idealna przestrzeń życiowa. Zarazki te przechodzą dalej przez system wentylacji do wnętrza pojazdu. U osób wrażliwych wywołują one – poza niebezpieczeństwem choroby – rozmaite reakcje alergiczne, jak np. kichanie, kaszel, łzawienie oczu. Dlatego też nie należy czekać z konserwacją klimatyzacji, aż nieprzyjemny zapach z wentylacji w drastyczny sposób przypomni Państwu o zagrożeniu dla zdrowia. Regularna dezynfekcja parownika rozwiązuje ten problem : wszelkie zarazki są trwale usuwane i klimatyzacja nie budzi wątpliwości pod względem higienicznym.

Ponadto jeśli w pojeździe jest gorąco, organizm ludzki szybciej ulega zmęczeniu. Dodatkowo reakcje są spowolnione, a koncentracja jest słabsza. Powoduje to znaczący wzrost zagrożenia wypadkiem. Środkiem zaradczym są instalacje klimatyzacyjne, wystarczająco ochładzające wnętrze pojazdu. Jednakże te korzyści pod względem bezpieczeństwa są zagwarantowane tylko wtedy, gdy instalacja pracuje nienagannie. To z kolei wymaga regularnych konserwacji.


Jak więc serwisować?

  Wbrew powszechnie panującym opiniom instalacja klimatyzacyjna w samochodzie nie jest bezobsługowa. Przez węże i ich połączenia ,oraz poprzez uszczelniacze stosowane w kompresorach klimatyzacji może ubyć rocznie – w drodze " naturalnego parowania" – do 15 % środka chłodzącego ( nazywamy to wtedy ubytkiem sezonowym ). Ma to znaczący wpływ na wydajność chłodzenia . Jeśli ubytek czynnika jest wyższy ,to mamy już do czynienia z nieszczelnością układu , którą należy zdiagnozować , a następnie usunąć. Poza tym, tego rodzaju skomplikowany układ wymaga kompetentnych warsztatów, mogących go skontrolować i poddać obsłudze technicznej. Sporadyczna kontrola nie wystarczy, aby wyeliminować drogie naprawy będące skutkiem braku właściwego serwisowania. Prawidłowa eksploatacja układu klimatyzacji wymaga, aby przynajmniej raz w roku poddać go okresowemu przeglądowi. Rutynowego przeglądu klimatyzacji samochodowej wcale nie należy robić koniecznie przed letnim sezonem. Zabieg ten można wykonać już wiosną, zanim nadejdą upały.

   Bardzo istotna jest również okresowa dezynfekcja układu klimatyzacji i wnętrza pojazdu. Wilgoć powstająca na parowniku tworzy wraz z brudem i z kurzem idealne podłoże dla grzybów, bakterii i innych mikroorganizmów. Może to powodować przykry zapach wydostający się z otworów nawiewowych. Aby go zlikwidować stosuje się różne metody chemiczne i mechaniczne, które mają za zadanie nie tylko oczyścić układ nawiewu ale przede wszystkim go odkazić. Jedną z najskuteczniejszych metod usuwania zapachu i walki z grzybami i bakteriami jest obecnie tzw. ozonowanie. Jest procesem bezinwazyjnym, bezpiecznym (brak środków chemicznych) ale przede wszystkim najskuteczniejszym. Ozon zapewnia całkowite odkażenie mikrobiologiczne a także skutecznie likwiduje dym papierosowy oraz zapachy zwierzęce. Zapach po ozonowaniu określa się jako „zapach po burzy”. Oznacza to wyraźnie wyczuwalną świeżość i czystość powietrza.
A jak postępować z parownikiem? 

Wilgotne ciepłe powietrze jest idealnym środowiskiem dla rozwoju bakterii, pleśni i zarodników grzybów, które powstają na powierzchni parownika układu klimatyzacji generując nieprzyjemne zapachy.

  Zanieczyszczony parownik układu klimatyzacji generuje nieprzyjemny zapach. W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonych parowników ich dezynfekcja ogólnie stosowanymi środkami może okazać się mało skuteczna. Zaleca się wtedy wykonanie mycia parownika połączonego z dezynfekcja kanałów wentylacyjnych. W wyniku zastosowania wysoce wydajnego środka chemicznego BG Frigi-Fresh® i odpowiednich technologii mycia można w sposób skuteczny dokonać eliminacji bakterii, pleśni i grzybów będących przyczyna nieprzyjemnych szkodliwych zapachów.

BG Frigi-Clean® szybko i skutecznie usuwana bakterie, pleśnie i grzyby przywracając wydajność chłodzenia oraz odświeża wnętrze pojazdu


Czy sprężarka również podlega okresowej konserwacji? 

Wilgoć to najgroźniejszy wróg układu klimatyzacji. Jedna kropla wilgoci, która nie może zostać wchłonięta przez substancję osuszającą może spowodować nieodwracalne uszkodzenia części układu klimatyzacji. Nawet niewielkie ilości wilgoci powodują korozję parownika, sprężarki, zwoji kondensatora oraz innych metalowych części. Okresowo przy obsłudze układu klimatyzacji zaleca się wykonanie konserwacji sprężarki poprzez zastosowanie środka BG Universal Frigi-Quiet® mającego ochronne działanie na elementy aluminiowe, zawory, instalacje i przewody metalowe. Zastosowanie preparatu wycisza pracę sprężarki i wydłuża eksploatację jej elementów działa ochronnie na elementy aluminiowe, zawory, instalacje i przewody metalowe, zawiera fluorescencyjny barwnik, który przy użyciu promieni UV pomaga w znalezieniu wycieków. Preparat jest kompatybilny ze wszystkimi sprężarkami, z czynnikami R-12, R-22, R-134a i CO2.  Zastosowanie preparatu pomoże zapobiec problemom z układem klimatyzacji. Spowoduje:
• wyciszenie pracy sprężarki i wydłuży eksploatację jej elementów,
• zredukuje koszty napraw,
• zapobiegnie korozji układu klimatyzacji,
• pomoże uniknąć kosztów napraw sprężarki,
• wydłuży żywotność sprężarki,
• pomoże zlokalizować ewentualne wycieki,
• jest kompatybilny z PAG i olejami mineralnymi.

źródło i więcej na: www.boma.pl