Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Jakie opony letnie mam wybrać?

 
To trudne pytanie. Wielu Kierowców wraz z pierwszymi oznakami wiosny szuka na nie odpowiedzi. Z całą pewnością na sformułowane w ten sposób - nie ma właściwej odpowiedzi.
Musimy sobie odpowiedzieć na co najmniej dwa kolejne pytania.
 
Po pierwsze jakie to auto - miejskie, kompakt, limuzyna, sportowe a może SUV?
Jaka jest moc silnika i jaki styl jazdy kierowcy, gdzie się nim jeździ (trasa/miasto)?
 
Dzisiejsze opony znacznie się różnią od tych sprzed kilkunastu lat.
Różnice są i w wyglądzie i w mieszance gumowej z której opony są produkowane.
 
Całość dzielimy na trzy segmenty podstawowe:
opony z klasy ekonomicznej - czyli opony tanie
opony z klasy medium - klasa środka, oferująca często bardzo dobre parametry za umiarkowaną cenę
opony z klasy premium - to wszystko co najlepsze możemy mieć, w tym najnowsze technologie, mieszanki itd.
 
Trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie rozmiary są dostępne w palecie każdego producenta. 
Może tak się zdażyć, że mimo sympatii do danego producenta w pasującym do Twojego pojazdu rozmiarze opona nie jest produkowana.
 
Opony występują w trzech podstawowych konstrukcjach bieżnika:
opony symetryczne,
opony kierunkowe,
opony asymetryczne
Każdy typ opon ma swoje zalety.
Opony symetryczne charakteryzują się mniej zaawansowaną konstrukcją, w związku z czym jest coraz rzadziej stosowany. Opony z takim typem bieżnika nadają się głównie do aut miejskich i kompaktowych (niewielkie rozmiary) oraz dostawczych i ciężarowych, charakteryzują się niską ceną i faktem, że można je dowolnie montować na kołach optymalizując ich zużycie.
Opony kierunkowe mają charakterystyczny bieżnik układający się w kształt litery V. Ten typ bieżnika bardzo dobrze odprowadza wodę z czoła opony minimalizując tym samym ryzyko wystąpienia zjawiska powstawania filmu wodnego pomiędzy nawierzchnią a oponą. (aquaplaning jest skrajnie niebezpieczny, powoduje utratę kierowalności, brak reakcji na ruchy kierownicą, pedału hamulca, przyspieszenia i w efekcie duże ryzyko wypadku). Montaż tego typu opon zgodnie z kierunkiem toczenia oznaczonym strzałką i napisem "rotation" na boku opony.
*Ciekawostka: koło zapasowe z oponą kierunkową w 50% przypadków będzie pracować w złą stronę
Opony asymetryczne to opony najbardziej zaawansowane technicznie - jej część wewnętrzna odpowiada za odprowadzanie wody i zachowanie podczas jazdy na wprost, część zewnętrzna odpowiada za prawidłowe zachowanie w zakrętach i na suchej nawierzchni. Montaż tego typu opon zgodnie z opisem na boku opony "inside" po jednej stronie (niewidocznej z zewnątrz po zamontowaniu), a po drugiej "outside" - ta strona ma być zamontowana na zewnątrz pojazdu. 
 
 

Do jazdy typowo miejskiej, z miejskimi prędkościami każda nowa opona będzie miała odpowiedni zapas bezpieczeństwa i będzie wystarczająca - będzie po prostu dobrym wyborem.

Scenariusz testowy:
Samochód Skoda Citygo 1.0 2012 rozmiar opony 165/70R14 kierowca jeżdżący po zatłoczonym mieście, styl jazdy spokojny.
Nowe tanie opony będą wystarczające, choć trzeba mieć świadomość, że na kołach jest produkt budżetowy.
Opony z segmentu ekonomicznego np:
Saetta 165/70R14
Goodride 165/70R14
Dębica 165/70R14
Oczywiście opony z segmentów wyższych będą miały lepsze parametry i trzeba mieć tego świadomość.
Wszystkie opony w tym rozmiarze: kliknij >>TUTAJ<<
 
 

Do aut z większymi mocami silnika, jeżdżącymi na dłuższych dystansach trzeba będzie rozważyć opon z segmentu co najmniej środka.

Scenariusz testowy:
Samochód VW Passat Variant B7 2.0 TDI 88kW 2011 rozmiar 205/55R16 kierowca jeżdżący i po mieście i w dłuższe trasy, weekendowe wycieczki w góry, styl jazdy mieszany.
Opony z segmentu środka wydają się najrozsądniejszą propozycją, jeżeli cena ma znaczenie (jeżeli nie ma, sprawdź ofertę z premium). Oferują odpowiednie parametry w różnych środowiskach.
Toyo 205/55R16
Fulda 205/55R16
Uniroyal 205/55R16
Wszystkie opony w tym rozmiarze: kliknij >>TUTAJ<<
 

Jeśli Twój styl jazdy jest agresywny, masz mocny, szybki pojazd - zainteresuj się oponami z segmentu premium.

Scenariusz testowy:
Samochód Skoda SuperB 3.6 V6 191kW 2011 rozmiar 225/40R18 kierowca jeżdżący w dłuższe trasy, wiele dróg to autostraty, styl jazdy agresywny.
Najlepszym wyjściem będzie segment najwyższy - premium. To opony o najlepszych możliwych parametrach.
Goodyear 225/40R18
Bridgestone 225/40R18
Continental 225/40R18
Dunlop 225/40R18
Michelin 225/40R18
Wszystkie opony w tym rozmiarze: kliknij >>TUTAJ<<
 
 
Oczywiście w każdym segmencie znajdziesz opony lepsze w pewnych określonych warunkach - tutaj pomocą służą nasi Konsultanci. Zapraszamy do kontaktu.
 
Może też się okazać, że masz budżet mniejszy i nie wystarczy na zalecane opony. Co wtedy zdobić? Nie kupuj używanych opon z niewiadomą przeszłością. Wielu uszkodzeń nie widać "gołym okiem", inne są do zidentyfikowania tylko po pneumatycznym ich sprawdzeniu. Duże ryzyko. Nowa opona z niższego segmentu najczęściej będzie lepszym wyborem niż zużyta w połowie opona używana. Oczywiście, że opona z segmentu budżetowego zahamuje kilka metrów dalej niż ta z wyższego - ale to nadal bezpieczniejsze niż niewiadomej jakości używane opony, czy "nalewki".

Jakie opony kupić na lato?