Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Indeks nośności opon, czym jest i jak go interpretować?

Na boku opon samochodowych znajdziesz wiele ciekawych i przydatnych informacji, dzięki którym możesz lepiej wykorzystać potencjał swoich opon oraz eksploatować je we właściwy sposób. Jednym z kluczowych parametrów przy doborze nowych opon jest ich indeks nośności. Czym jest i jak właściwie go dobrać - to wszystko przekaże Ci poniższy artykuł.

Indeks nośności opon – czym jest i jak go interpretować


Indeks nośności to niezwykle ważny parametr, który bezpośrednio informuje Cię jaką masę jest w stanie unieść pojedyncza opona. Jest on przedstawiony za pomocą wartości liczbowej, która odpowiada konkretnej masie do jakiej została stworzona konkretna opona. Zauważ, że dla poszczególnych rozmiarów, indeksy nośności są identyczne, bez względu na to czy mówimy o oponach letnich, zimowych czy może aktualnie patrzysz na opony wielosezonowe.

Indeks nośności w oponie do samochodów osobowych


Jak dobrać odpowiedni indeks nośności opon?


Indeks nośności opon to niezwykle ważny parametr, który jeśli jest nieodpowiednio dobrany może negatywnie wpłynąć na wytrzymałość Twoich opon jak również na komfort podróżowania. Dlatego też prawidłowy dobór opon o odpowiednim indeksie nośności jest tak bardzo istotny. Jak więc to zrobić? Specjaliści sklepu internetowego Opomarket.pl polecają skorzystać z dwóch sprawdzonych i pewnych w stu procentach sposobów. Po pierwsze informację na temat prawidłowych indeksów nośności znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu w dziale o oponach. Tam w zależności od konkretnego rozmiaru są zazwyczaj podane informacje na temat przewidywanego indeksu nośności. Drugim sprawdzonym sposobem na poznanie prawidłowej wartości indeksu nośności dla Twojego samochodu jest tabliczka znamionowa pojazdu. Na niej również znajduje się informacja o przewidzianych rozmiarach opon oraz o ich prawidłowych indeksach nośności.

Indeks nośności w oponie dostawczej


Indeks nośności opon o zbyt małej wartości – co wtedy?


Niestety w dalszym ciągu na polskich drogach porusza się pewna grupa kierowców, którzy nie przykładają większej uwagi do prawidłowych rozmiarów opon, a tym bardziej do prawidłowych indeksów nośności. Niestety wiąże się to bardzo często z sytuacją, w której kierowca decyduje się na zakup opon ze zbyt małym indeksem nośności, zdecydowanie niedostosowanym do samochodu. Skutkuje to wieloma niebezpiecznymi i przykrymi dla nich sytuacjami takimi jak np.:


  • przeciążenie opony skutkujące uszkodzeniem jej kordu,
  • opony ulegną szybkiemu przegrzaniu, szczególnie przy wyższych prędkościach,
  • utrata gwarancji producenta auta spowodowana stosowaniem części nieprzewidzianych w danym modelu auta,
  • zakwestionowaniem opon na przeglądzie w stacji SKP,
  • w przypadku kolizji ubezpieczyciel może zakwestionować stosowane opony i wstrzymać wypłatę odszkodowania.

Jak widzisz nie warto decydować się na zakup opon o zaniżonym indeksie nośności ponieważ może to wiązać się z ich szybkim uszkodzeniem i koniecznością rychłej wymiany.


Indeks nośności widoczny na etykiecie EPREL opony

Indeks nośności opon o zbyt dużej wartości


Zdarza się również, że kierowcy stosują opony o zbyt dużym indeksie nośności. Jest to o tyle korzystny przypadek, że wtedy opony nie ulegają uszkodzeniu. Ich ściana boczna jest na tyle mocna, że może swobodnie wytrzymać obciążenie samochodu. Niestety poza tym ciężko jest wymienić kolejne zalety stosowania zawyżonego indeksu nośności. Natomiast z łatwością można wymienić wady takiej sytuacji, a są nimi np.:


  • większe zużycie zawieszenia wywołane mniejszą elastycznością opon i koniecznością zwiększeniem pracy zawieszenia,
  • gorsza efektywność paliwowa wywołana zwiększoną masą opony,
  • mniejszy komfort podróżowania wywołany zwiększoną sztywnością ściany bocznej opon.

Najpopularniejsze indeksów nośności opon


Popularność indeksów nośności opon jest niemal równa popularności najczęściej stosowanych rozmiarów. Zauważ, że w zasadzie w każdym rozmiarze opon występują dwa indeksy nośności. Jeden dla opon o normalnej nośności a drugi dla opon o wzmocnionej strukturze. To powoduje, że najpopularniejsze indeksy nośności opon są stosowane wśród najpopularniejszych rozmiarów opon – zarówno zimowych jak również letnich czy całorocznych. Do najpopularniejszych indeksów nośności zaliczamy indeks nośności 91 czyli do 615 kilogramów, jest stosowany wśród opon o rozmiarze 205/55 R16, indeks nośności 92 czyli do 630kg, indeks nośności 82 czyli do 475kg stosowany w rozmiarze 175/65 R14, indeks nośności 94 czyli do 670 kg oraz indeks nośności 99 zgodnie z którym opony go posiadające mogą unieść ciężar o masie 775 kilogramów.
Tabela z wartościami indeksów nośności

Opony z podwójnym indeksem nośności


W przypadku opon dostawczych i ciężarowych możesz mieć do czynienia z modelami posiadającymi podwójne indeksy nośności. Przykładem może być popularny rozmiar opon dostawczych 225/65 R16 w którym występują indeksy nośności o wartości 112/110. Co więc oznacza podwójny indeks nośności? Jest on stworzony dla aut posiadających podwójną oś, zazwyczaj ma to miejsce w przypadku osi napędowej samochodów ciężarowych i dostawczych. Pierwsza cyfra oznacza nośność dedykowaną do osi pojedynczej, natomiast mniejsza, druga cyfra jest dedykowana w przypadku osi podwójnej. I tak właśnie w przedstawionym przykładzie, w przypadku samochodu z osią pojedynczą opona może unieść 1120kg a w przypadku osi podwójnej 1060kg. Tak więc jeśli poruszasz się samochodem dostawczym który jest wyposażony w oś napędową z kołami bliźniaczymi to wtedy nośność jego opon liczymy następująco: dla osi przedniej: 2x 1120kg = 2240kg, natomiast dla osi tylnej: 4x 1060 = 4240kg. Łącznie opony uniosą masę o wartości 6480kg.


Indeks nośności widoczny na etykiecie opony dostawczej

Przeczytaj też:
Pozostałe wpisy