Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Pakiet mobilności – zmiany w transporcie


Przepisy dotyczące pakietu mobilności zostały przyjęte w lipcu 2020 roku i dotyczą przedsiębiorców świadczący usługi transportowe. Od 20 sierpnia zaczęły obowiązywać pierwsze regulacje m.in. odnośnie czasu pracy i odpoczynku kierowcy oraz obowiązkowych powrotów do bazy. Kolejne regulacje będą wchodzić stopniowo: zmiany w delegowaniu i dostępie do rynku (marzec 2022), obowiązkowe licencje dla przewoźników korzystających z pojazdów o DMC do 3,5t (czerwiec 2022), wymiana i obowiązkowe tachografy w pojazdach od 2,5t (lipiec 2026).

Zmiany dotyczą przede wszystkim pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t. Do tej pory pojazdy te zwane ‘busami’ nie podlegały przepisom o normach socjalnych i tachografach.

Przede wszystkim zmieni się kontrola nad przedsiębiorstwami prowadzącymi przewozy. Aby prowadzić działalność oferującą przewozy międzynarodowe rzeczy pojazdami o DMC powyżej 2,5t trzeba będzie posiadać licencję unijną. W tym celu przedsiębiorcy będą musieli spełnić szereg wymogów dotyczących m.in. znajomości przepisów związanych z wykonywaniem przewozów, posiadania rzeczywistego miejsca prowadzenia działalności w którym będzie gromadzona dokumentacja dotycząca zatrudnienia oraz realizacji przewozów, posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych lub wyznaczenia osoby która taki certyfikat posiada a także posiadania zdolności finansowej 1800 euro na pierwszy pojazd i 900 euro na każdy kolejny.
Dzięki uzyskaniu licencji wspólnotowej przedsiębiorca uniknie problemów związanych ze stosowaniem przez poszczególne kraje indywidualnych rozwiązań.

Pakiet wprowadza również obowiązek korzystania z tachografów cyfrowych przy przewozach pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5t. Przewidziany jest okres przejściowy a przepisy wejdą w życie dopiero w lipcu 2026 roku. Przedsiębiorcy mają zatem odpowiednio dużo czasu aby móc przygotować się do stosowania nowych norm socjalnych, czasu jazdy kierowców oraz odpoczynku.

Za nadzorowanie prawidłowej realizacji przewozów odpowiedzialne jest przedsiębiorstwo. Powinno ono zadbać o odpowiednie przeszkolenie pracowników oraz kierowców. Podczas kontroli drogowych może być sprawdzana aktywność kierowcy nawet z 56 dni wstecz.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości służby kontrolne mogą, poza nałożeniem kary finansowej, zakwalifikować naruszenie do odpowiedniej grupy i przekazać informacji właściwemu organowi. Może to mieć wpływ nawet na utratę tak zwanej dobrej reputacji, która jest niezbędna do prowadzenia działalności transportowej. Jej brak może oznaczać dla osoby zarządzającej transportem w firmie odebranie certyfikatu kompetencji zawodowych a dla przedsiębiorstwa brak możliwości prowadzenia działalności transportowej.

Zgodnie z rozporządzeniem 561/2006 przedsiębiorstwo transportowe odpowiada za naruszenia przepisów, których dopuszczają się kierowcy tego przedsiębiorstwa, nawet jeśli naruszenie takie miało miejsce na terytorium innego Państwa Członkowskiego lub w państwie trzecim. [1]

Firmy powinny zatem przeprowadzać regularne kontrole wewnętrzne, by zapewnić właściwe użytkowanie tachografów przez swoich kierowców oraz dbać o prawidłowy stan wiedzy swoich pracowników.

Źródło:
[1] ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. (Kliknij)