Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Prawidłowe magazynowanie opon ma znaczenie! Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego sprawdził wpływ wieku i magazynowania opon na ich jakość – wyniki wielu zaskoczą…

Przez ostatnie kilka lat wiedza na temat opon wśród polskich kierowców znacząco wzrosła. Powszechny dostęp do internetu, szeroka gama dostępnych produktów oraz auta posiadające coraz to wyższe osiągi spowodowało, że dobór opon do pojazdu stał się ważnym elementem eksploatacji auta.
Obecnie opony posiadają 3 parametry na etykiecie obrazujące ich jakość i możliwości w czasie jazdy: - parametr oporów toczenia (G najgorszy, A najlepszy) - parametr odprowadzania wody (G najgorszy, A najlepszy) - ilość decybeli generowanych w czasie jazdy
Są to parametry określane przez producentów opon. Każda opona wprowadzona do obrotu na terenie Unii Europejskiej musi być sklasyfikowana według tych parametrów.
Natomiast obserwując zachowania klientów korzystających z oferty naszego sklepu Opomarket.pl bardzo często zauważamy jeszcze jeden parametr – w opinii wielu osób najważniejszy- niezwykle istotny, o ile nie najistotniejszy w ich opinii, a mianowicie DOT opony. DOT (Department of Transportation) to oznaczenie na boku opony składające się z szeregu cyfr i liter i określające kiedy i gdzie została wyprodukowana dana opona. O ile miejsce wyprodukowania opony jest zaszyfrowane i bardzo trudno jest zidentyfikować konkretną fabrykę w której powstała opona, o tyle datę jej wyprodukowania można zweryfikować bardzo łatwo. Informacja ta służy później producentowi do łatwego zidentyfikowania serii w której opony były produkowane. Może się to przydać mu np. w przypadku większej liczby reklamacji na konkretną partię produktów. Dzięki informacji zawartym w DOT w szybki sposób błędne parametry na linii produkcyjnej mogą zostać skorygowane, a opony znowu wytwarzane z zachowaniem najwyższej jakości i precyzji wykonania.

No ale jaki to ma wpływ na zwykłego użytkownika auta?
Żaden. Wielu teraz pewnie pomyśli – co oni piszą. Przecież wszyscy których znam pierwsze co robią to sprawdzają datę produkcji opon. No i tu właśnie z wyjaśnieniami nadchodzi PZPO (Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego)…
PZPO zlecił TÜV SÜD przeprowadzenie badań przechowywania opon i wpływu wieku opon na osiągane przez nie parametry. Badacze mieli za zadanie sprawdzić czy wiek opon wpływa na utratę przez nie jakości i słabsze osiągi. Weryfikacja odbyła się na torze w Poznaniu przy użyciu samochodu Skoda Scala z 2020 roku. Auto było wyposażone w zaawansowane technicznie urządzenia pomiarowe mierzące prędkość, przyśpieszenie, układ ABS oraz drogę hamowania. Badane opony pochodziły od tego samego producenta. Wzorcowa opona została wyprodukowana w roku 2020, a opona starsza pochodziła z połowy roku 2018. Badanie uwzględniało dane pomiarowe zebrane przy hamowaniu i prędkości w przedziale 80km/h - 20km/h. Wyniki jednoznacznie wskazały, że wiek opon nie ma żadnego znaczenia na bezpieczeństwo i zachowanie opon w trakcie ich eksploatacji. Droga hamowania opony z 2018 roku wyniosła 40,99m. Droga hamowania opony z roku 2020 wyniosła 41,86m. Są to bardzo zbliżone wyniki, które potwierdzają, że wiek opon nie ma znaczenia na ich parametry. Znaczenie ma natomiast sposób ich magazynowania, właściwe ciśnienie w trakcie używania, odpowiednia geometria zawieszenia i dbałość o dokładne wyważenie kół. Są to elementy które kierowcy bardzo często bagatelizują, natomiast zwracają uwagę na rok produkcji, który nie ma najmniejszego wpływu na osiągi używanych opon.

W załączniku przesyłamy link do raportu z wyników badań opisanych w naszym artykule.
https://pzpo.org.pl/assets/files/Raport%20Eksperta%20TUV%20Przyczepno%C5%9Bc%20opon%20na%20mokrej%20nawierzchni.pdf