Opony z homologacją czy bez?
Opony homologowane to opony, które zapewniają lepsze osiągi do konkretnych marek i modeli samochodów. Opony te, są często określane jako opony na pierwsze wyposażenie samochodu tzw. OE czyli Original Equipment. Nowy samochód trafiając do salonu, który jest wyposażany w opony homologowane, nie ma wybranych losowo opon, tylko jest to wybór przemyślany przez producenta. Taką oponę konstruuje się specjalnie dla danego samochodu przy współpracy z producentem opon.
Opona homologowana przechodzi przez wiele testów i modyfikacji nim ostatecznie trafi na samochód. W zależności od producenta, preferencję co do zastosowań i właściwości opon mocno się różnią.
Dla francuskich producentów ważny jest komfort jazdy, a z kolei dla
BMW jest to precyzja i stabilność prowadzenia samochodu. Idąc dalej, takie Porsche czy też Ferrari będzie stawiało na jak najlepszą przyczepność opony homologowanej na zakrętach czy podczas dynamicznego przyśpieszania i hamowania. W przypadku samochodów elektrycznych najważniejszymi parametrami opony homologowanej będą niski opór toczenia oraz wytrzymała struktura dostosowana do dużej wagi baterii samochodu elektrycznego.
W skrócie, taka opona homologowana to opona jak najlepiej dostosowana do specyfiki danego modelu samochodu – dając jednocześnie gwarancję na wszystkie właściwości i parametry.
Opona homologowana może się znacząco różnić budową, bieżnikiem, czy też rodzajem zastosowanej mieszanki, co niekiedy może stanowić problem i barierę do założenia ich na inny model niż przewidział producent. Istnieją trzy grupy homologacyjne:
- Obowiązkowa – czyli opony, które można zakładać tylko w samochodach homologowanej marki. Przykładami takich opon są Michelin Pilot Sport z oznaczeniem C1 – jest to homologacja do Chryslera Viper GTS Coupe oraz K1 lub F – specjalne opony zaprojektowany dla Ferrari.
- Techniczna – montaż takich opon jest możliwy do innych samochodów, ale wyłącznie po spełnieniu określonych warunków danego producenta. Takie opony to np. z oznaczeniem B – opony do Bentley, Audi S3, Audi S4, i TT.
- Dowolna – oznacza to, że oponę zaleca się do konkretnego modelu samochodu, ale nie znaczy to, że musi być taka zamontowana. Nie ma żadnych przeciwskazań, aby zamontować ją w innych samochodach. Przykładem tej grupy jest homologacja do mercedesa z oznaczeniem M0.
Warto zapoznać się i dokładnie sprawdzić w instrukcji pojazdu oraz w specyfikacji konkretnych opon do jakiej grupy należą opony homologowane. Użycie niewłaściwych opon może skutkować utratą gwarancji w przypadku nowego auta, a nawet spotkać się z odmową wypłacenia odszkodowania przez ubezpieczyciela w razie wypadku lub stłuczki. Źle dobrane opony mogą także powodować problemu ze stabilnością jazdy, przyczepnością i mogą zaburzać systemy pojazdu np. ESC.
Opona, na której samochód wyjeżdża z salonu może być homologowana lub nie. W przypadku posiadania takowej homologacji, opona będzie posiadała odpowiednie oznaczenie na boku. Do najpopularniejszych oznaczeń należą:
Alfa Romeo –
AR, ARRAudi –
AO, AO1, AOE, RO1, RO2Bentley –
B, B1, BC, BLBMW -
* (gwiazdka)
Jaguar –
JLand Rover –
LRMercedes –
MO, MO1, MOE, MO-S, MO-VPorsche –
N0, N1, N2, N3, N4, N5, NA0, NA1, NF0Tesla –
T0Volvo –
VOLVolkswagen –
+ (plus)
Fundamentalnym pytaniem jest czy opony z homologacją są lepsze?
W opony z homologacją powinni zaopatrzyć się kierowcy, których samochody posiadają konkretną homologację i producent dopuszcza tylko jeden rodzaj opony. Najczęściej są to samochody klasy premium jak Audi, BMW czy Porsche. Przy innych modelach, jeżeli możemy zaopatrzyć się w takie opony i producent dopuszcza takie rozwiązanie, będzie to dobra opcja gwarantująca nam komfort i bezpieczeństwo. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze kupno takich opon będzie dobrym rozwiązaniem, wszystko zależy od naszych potrzeb i środowiska w jakim się poruszamy autem.
Należy zauważyć, że na rynku istnieje producent opon premium, który nie produkuje opon homologowanych – fiński Nokian Tyres
którego bieżniki znajdziecie Państwo pod tym adresemOpony z homologacją znajdziecie również w naszym sklepiePrzykładowe rozmiary z homologacją do Mercedesa:235/50R19 Continental 4x4contact letnie275/50R20 Pirelli Scorpion Winter zimowe275/50R20 Pirelli Scorpion Winter zimowe285/40R20 Dunlop Winter Sport 5 zimowe255/40R20 Continental contiwintercontact TS 830 zimowePrzykładowe rozmiary z homologacją do Audi:285/45R20 Goodyear UltraGrip 8 Performance zimowe255/40R20 Michelin Pilot Alpin 5 zimowe265/50R20 Continental Wintercontact TS 850 zimowe265/35R20 Pirelli P Zero PZ3 letnie245/45R19 Michelin Pilot Alpin 5 zimowe265/40R20 Pirelli P Zero PZ3 letniePrzykładowe rozmiary z homologacją do BMW:315/35R21 Pirelli Scorpion Winter zimowe275/45R20 Pirelli Winter Sottozero 3 zimowe255/40R18 Pirelli Winter Sottozero 3 zimowePrzykładowe rozmiary z homologacją do Porsche:235/55R19 Pirelli Scorpion Winter zimowe315/30R21 Pirelli P Zero PZ4 letnie305/30R20 Pirelli P Zero letnie