Test ADAC 2020: opony zimowe w rozmiarze 235/55R17 dla samochodów SUV
Rosnąca popularność
samochodów SUV i
Crossover w Polsce, sprawiła, że coraz częściej pytamy
jakie opony zimowe do SUV są bezpieczne i najbardziej odpowiednie? Na jakość
opony zimowej suv składa się wiele czynników, m.in. odporność na ścieranie, wzór bieżnika, ryzyko aquaplaningu czy też slushplaningu oraz odpowiednia zimowa mieszanka gumy. Każdy z producentów opon, szczyci się własnymi technologiami zastosowanymi w
oponach SUV i każda opona będzie się różniła od konkurencji, i każda będzie miała swoje plusy i minusy. Kwestia pozostaje, gdzie będziemy jeździć i po czym, czy tylko w mieście, czy wybieramy się w tereny górskie. My natomiast, postaramy się dziś odpowiedzieć,
która opona zimowa suv jest najlepsza i która wypadła najlepiej podczas
testów opon SUV ADAC.
Mamy nadzieje, że
test ADAC 2020 opon SUV rozwieje Wasze wątpliwości.
Michelin Pilot Alpin 5
Pierwsze miejsce z wysokimi ocenami zajął model francuskiego producenta
Michelin Pilot Alpin 5,
opona zimowa suv, która poradziła sobie najlepiej w testach na suchej i ośnieżonej nawierzchni, znacznie redukując ryzyko wystąpienia slushplaningu. Na mokrej radzi sobie świetnie, aczkolwiek ma trochę niższe oceny, jeśli chodzi o aquaplaning na zakrętach. Opona cicha oraz posiadająca niskie opory toczenia, zapewniając oszczędność paliwa, zdeklasowała swoją konkurencję.
ESA + TECAR SUPER GRIP PRO
Drugie miejsce model
ESA + TECAR SUPERGRIP PRO, również chwalony za stabilność jazdy po śniegu oraz niskie zużycie opony, trochę słabiej radził sobie na suchej nawierzchni. Dobry w niwelowaniu aquaplaningu.
Goodyear UltraGrip Performance +
Na trzecim miejscu
Goodyear UltraGrip Performance+, nieco słabszy na suchej nawierzchni, ale dalej zadowalający. Natomiast bardzo dobrze poradził sobie na mokrej i ośnieżonej powierzchni. Niskie opory toczenia zapewniają niskie spalanie. W porównaniu z innymi modelami zoptymalizowano hydrodynamiczne rowki, które wydajnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe.
Dunlop Winter Sport 5 SUV
Czwarte miejsce przypadło modelowi
Dunlop Winter Sport 5 SUV, chwalony za świetne hamowanie na suchej nawierzchni, bardzo dobra stabilność na mokrej powierzchni i redukcję aquaplaningu i slushplaningu. Opona bardziej polecana do regionów, gdzie występuje mniejsza ilość śniegu ze względu na tendencję wpadania we wczesną podsterowność.
Vredestein Wintrac Pro
Piąte miejsce –
Vredestein Wintrac Pro, gorzej radzi sobie na śniegu niż poprzednicy, natomiast znakomicie na suchej i mokrej nawierzchni. Podobnie jak
Dunlop Winter Sport 5 SUV, wcześniej niż inne modele wchodzi w podsterowność w rezultacie traci szybciej przyczepność i stabilność. Opona też polecana raczej do regionów mało ośnieżonych.
Nokian WR Snoowproof
Szóste miejsce zajmuje
Nokian WR Snoowproof, zadowalająco poradził sobie w testach na mokrej i ośnieżonej nawierzchni, już trochę gorzej na suchej nawierzchni niż poprzednicy, aczkolwiek dostał ocenę polecaną. Jak na Nokiana przystało, bardzo dobrze wypadł podczas testów aquaplaningu i slushplaningu.
Bridgestone Blizzak LM005, Kleber Krisalph HP3 oraz Pirelli Winter Sottozero 3
Poza podium znalazły się też modele takie jak
Bridgestone Blizzak LM005, chwalony za jedną z najlepszych ocen przyczepności na mokrej nawierzchni,
Kleber Krisalph HP3 z dobrymi ocenami za stabilność oraz przyczepność na śniegu, oraz
Pirelli Winter Sottozero 3 – z dobrymi ocenami na mokrej nawierzchni.
Wybór
opony zimowej do SUVa zależy przede wszystkim w jakich regionach będziemy się poruszać. Czy to będą mocno zaśnieżone tereny górskie, drogi wiejskie czy też odśnieżone drogi miejskie, gdzie raczej będzie królować błoto pośniegowe.
Źródło:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/235-55-r17/