Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Zestawienie TOPOWYCH opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 – Test TÜV SÜD 2023

Obecnie znajdujemy się w samym środku sezonu letniego, czeka nas jeszcze kilka dobrych miesięcy zanim zaczniemy ruszać do serwisów celem zakładania opon zimowych. Dla niektórych z nas będzie to prawdopodobnie ostatnia wizyta na kilka sezonów ze względu na rosnącą w ostatnich latach popularność opon wielosezonowych. Jest to świetna alternatywa dla opon sezonowych, wśród kierowców poruszających się głównie po mieście i z tego też powodu postanowiliśmy się przyjrzeć czterem oponom największych koncernów oponiarskich, a w tym niezwykle pomocny będzie test przeprowadzony przez organizację TÜV SÜD.

Opony wielosezonowe 205/55 R16 – Zestawienie opon klasy premium

Tym razem zespół TÜV SÜD postanowił wziąć pod lupę całoroczne bieżniki opon od koncernów, które zajmują cztery pierwsze lokaty w światowym rankingu producentów opon. Każdy z nas powinien kojarzyć marki takie jak Continental, Michelin, Goodyear oraz Bridgestone, a to właśnie tych firm dotyczy omawiane zestawienie. Nie bez powodu został też wybrany do testów rozmiar 205/55 R16, który na moment pisania tego artykułu w dalszym ciągu stanowi najczęściej wybierany rozmiar opon wśród polskich kierowców. Test przeprowadzono w oparciu o najistotniejsze parametry w kontekście opon całorocznych. Badaniom zostały poddane następujące kryteria: hamowanie na mokrej, suchej i ośnieżonej nawierzchni, jazda po mokrym i ośnieżonym okręgu, aquaplaning na prostej, trakcja na śniegu oraz subiektywna opinia kierowcy na temat prowadzenia po zaśnieżonej nawierzchni. Wśród testowanych bieżników znalazły się:



Nie ulega wątpliwości, że wszystkie z wymienionych powyżej opon będą świetnie sobie radziły na drodze przez cały rok, jednak sprawdźmy która, i czy w ogóle, wyprzedza znacząco pozostałe pod kątem wszystkich wyników.

Poszczególne wyniki zestawienia - test TÜV SÜD 2023

Nie będziemy tu opisywać przebiegu każdego konkretnego testu wraz ze wszystkimi wynikami, gdyż czytanie tego wszystkiego zmęczyłoby niejednego czytelnika – jeśli faktycznie masz potrzebę uzyskania konkretnych wyników, zachęcamy wówczas do zapoznania się bezpośrednio z testem TÜV SÜD na własną rękę. A teraz sprawdźmy jakich zwycięzców mamy w poszczególnych kategoriach:


  • ✅ Hamowanie na suchym: Michelin CrossClimate 2 - 37.8 m (droga hamowania)
  • ✅ Hamowanie na mokrym: Bridgestone Turanza All Season 6 - 27.2 M (droga hamowania)
  • ✅ Jazda po mokrym kręgu: Continental AllSeasonContact - 6.66 m/s2 (wartość przyspieszenia dla przyczepności bocznej)
  • ✅ Prosty aquaplaning: Continental AllSeasonContact – 88.8 km/h (prędkość)
  • ✅ Hamowanie na śniegu: Michelin CrossClimate 2 – 17.1 m (droga hamowania)
  • ✅ Trakcja na śniegu: Michelin CrossClimate 2 – 4.05 s (Czas przyspieszenia 10 – 30 km/h)
  • ✅ Ocena kierowcy prowadzenia na śniegu: Michelin CrossClimate 2 – 7,96 (Średnia ocen w skali 1-10)
  • ✅ Jazda po ośnieżonym kręgu: Michelin CrossClimate 2 – 3,59 m/s2 (wartość przyspieszenia dla przyczepności bocznej)

Biorąc więc pod uwagę powyższe rezultaty, naturalnie maluje się nam jeden zwycięzca, a byłby nim w tym przypadku Michelin CrossClimate 2, który na śniegu nie pozostawił sobie równych. „Byłby”, gdyby to był test zimowych właściwości opon wielosezonowych, jednak tu jest brany pod uwagę całokształt, a jak wiadomo, istota tkwi w szczegółach. Na mokrej nawierzchni świetnie spisała się opona Continental AllSeasonContact, która szczególnie dobrze zachowuje przyczepność w wilgotnych warunkach. W całym zestawieniu wydaje się brakować koncernu Goodyear i ich bieżnika Vector 4Seasons Gen-3, który pomimo uzyskania dobrych rezultatów nie zdołał się przebić na pierwszą lokatę w żadnej z badanych kategorii. Dalej jednak jest to świetny bieżnik, który zdążył już w Polsce zebrać całkiem pokaźne grono miłośników. A co z Bridgestone? Przejdźmy do podsumowania, aby nieco rozjaśnić tą kwestię.

Ostateczny ranking opon wielosezonowych 205/55 R16

W ostatecznym rozrachunku ciężko było wskazać jednoznacznego zwycięzcę ze względu na zbliżone we wszystkich kategoriach wyniki. Finalnie zespół badawczy TÜV SÜD przedstawił następującą klasyfikację:

  • 1. Bridgestone Turanza All Season 6
  • 2. Michelin CrossClimate 2
  • 3. Continental AllSeasonContact
  • 4. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Tu niektórych może zdziwić fakt, iż testy wygrała firma Bridgestone i ich bieżnik Turanza All Season 6. Ma na to wpływ fakt, iż w niemal każdym kryterium ta opona zajęła 2 pozycję z minimalną stratą do lidera, w szczególności biorąc pod uwagę zimowe parametry, które przecież zdominował Michelin. Francuski koncern musiał ustąpić firmie Bridgestone głównie z uwagi na relatywnie słabe rezultaty na mokrej nawierzchni, które ostatecznie zepchnęły CrossClimate 2 na drugą pozycję.

Podsumowanie testu TÜV SÜD 2023

Podsumowując, najlepsze i najbardziej uniwersalne są w tej chwili zdecydowanie opony całoroczne Bridgestone, które to kompleksowo spełniają swoją rolę przez cały rok – na suchej, mokrej, a nawet ośnieżonej drodze. Nawet drobne różnice mają tu duże znaczenie z uwagi na specyficzną naturę opon całorocznych, które dotychczasowo nie mogły dorównać typowo sezonowemu ogumieniu przez swój uniwersalny charakter. Opony całoroczne Goodyear nie powinny być też skreślane z automatu tylko ze względu na ostatnią pozycję w zestawieniu – wciąż jest to ogumienie oferujące topowe osiągi, przy których opony z niższych klas wypadają blado. Jeśli przeczytałeś ten artykuł, bo szukasz opon całorocznych klasy premium w doskonałych cenach, sprawdź ofertę sklepu opomarket.pl, znajdziesz tam renomowane marki opon w niskich cenach.