Co może ucieszyć wielu czytelników, testom poddano opony wielosezonowe 205/55 R16, czyli w jednym z najczęściej spotykanych na drodze rozmiarów opon. Test prowadzono na samochodzie Volkswagen Golf 1.4 i wykorzystano w nim 7 kompletów różnych marek opon. W zestawieniu znalazły się opony topowych marek, czyli Continental, Michelin, Bridgestone, Dunlop, Yokohama, Pirelli, lecz znalazło się miejsce także dla budżetowej opony chińskiego producenta, Fronway. Jako iż dane z testu są publicznie dostępne to nie będziemy opisywać każdego parametru z osobna, a skupimy się bardziej na omówieniu całego podsumowania testu, żeby całość była prosta w interpretacji. Sprawdźmy najpierw jak wygląda ranking ułożony przez redakcję:
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że poza budżetową oponą nie ma w tym rankingu złych opon, ponieważ wszystkie modele należą do klasy premium. Trzeba mieć to na uwadze, że fakt, iż któraś z opon znalazła się na dole rankingu, nie oznacza wcale, że należy ją pominąć, wszak Yokohama, która piastuje przedostatnie miejsce okazała się być niezwykle skuteczna na śniegu i lodzie w porównaniu do reszty. Za wiele dobrego nie można powiedzieć za to o budżetowej pozycji z rankingu, którą testujący kierowca ocenił jako trudną w użytkowaniu, szczególnie w kwestii utrzymania przyczepności. W takim razie co konkretnie wpłynęło na poszczególne pozycje w rankingu?
W ocenie redakcji opona z arsenału Continentala najlepiej wypadła pod kątem całokształtu. Składają się na to dobre osiągi na suchej i mokrej nawierzchni, a także wybitne parametry na śniegu. Na pochwałę zasługuje również długa żywotność. Opony AllSeasonContact 2 możesz zakupić w naszym sklepie internetowym Opomarket.pl z darmową dostawą.
Jeśli chodzi o całokształt to świetnie wypadły też Bridgestone Turanza All Season 6, którym zabrakło jednak trochę pewności prowadzenia na śniegu, aby doścignąć zwycięzcę zestawienia. Wyjątkowo dobrze wypadły pod kątem zachowania na mokrej nawierzchni, w tym odporności na aquaplaning.
Całoroczne pozycje Pirelli prawdopodobnie nigdy nie były tak dobre jak teraz. Według redakcji Pirelli Cinturato All Season SF3 były najlepsze pod kątem ogólnego zachowania na suchej nawierzchni, świetnie sprawdziły się też na mokrych drogach wykazując wysoki poziom odporności na aquaplaning. Do wyższego miejsca tak naprawdę zabrakło tylko żywotności, która jest nieco gorsza od pozostałej dwójki na podium.
Dla niektórych może być to zaskoczenie, że Michelin dotychczasowo dominujący w całorocznych testach, znalazł się dopiero na czwartej lokacie. Pomimo, że wciąż jest to najlepsza opona całoroczna na śniegu, zarówno według omawianego testu jak i wielu opinii, to w odniesieniu do opon z wyższych pozycji brakuje jej osiągów na mokrej i suchej nawierzchni.
Jest to jedyna opona wielosezonowa o asymetrycznej rzeźbie bieżnika w tym zestawieniu. Ten fakt i sama nazwa modelu wskazują, iż jest to opona o typowo sportowym charakterze nastawiona na wysokie osiągi. Opona Dunlop Sport All Season faktycznie dobrze radzi sobie z utrzymywaniem przyczepności przy wykonywaniu ostrzejszych manewrów w różnych warunkach, jednak należy tu wykluczyć wzorowe zachowanie na śniegu, gdyż w tym aspekcie wypada po prostu gorzej od konkurencji.
Kolejną oponą w zestawieniu nastawioną bardziej na zachowanie na śniegu jest Yokohama BluEarth-4S AW21. Niska pozycja w rankingu jest spowodowana gorszym zachowaniem na suchych i mokrych nawierzchniach, jednak wciąż jest to niezwykle bezpieczna i komfortowa opona, szczególnie biorąc pod uwagę świetne parametry na śniegu i lodzie.