Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Etykiety na oponach - baza wiedzy

Celem nowego systemu wprowadzonego przez Unię Europejską jest podanie użytkownikowi informacji o podstawowych parametrach opony:
informacja o efektywności paliwowej
informacja o przyczepności na mokrej nawierzchni
informacja o zewnętrznym hałasie toczenia

Podanie tych parametrów umożliwi użytkownikom ogumienia lepsze porównanie opon, oraz pomoże wybrać opony o parametrach najbardziej zbliżonych do oczekiwań.

Umożliwi to podejmowanie bardziej świadomych decyzji przy zakupie opon.

Rozporządzenie zacznie obowiązywać w całej Unii Europejskiej od 1 listopada 2012 roku.

Etykietowanie dotyczy opon:


do samochodów osobowych,
do samochodów dostawczych,
do samochodów ciężarowych,
wyprodukowanych od 1 lipca 2012 roku.



Obowiązek etykietowania nie dotyczy opon:
bieżnikowanych,
terenowych do zastosowań profesjonalnych,
przeznaczonych wyłącznie do montowania w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy pzez 1 października 1990 roku,
zapasowych typu T do użytku tymczasowego
o indeksie prędkości poniżej 80km/h.
o nominalnej średnicy obręczy nie większej niż 254mm lub nie mniejszej niż 635mm,
zaopatrzonych w dodatkowe elementy mające za zadanie poprawę warunków trakcyjnych (np. opony z kolcami)
zaprojektowanych do montażu w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do wyścigów

Obowiązki sprzedawców:
Najpóźniej do 1 listopada 2012 roku dilerzy powinni dopilnować aby opony wystawione na widok Klientów w punktach sprzedaży posiadały odpowiednie naklejki na bieżniku, lub w najbliższym sąsiedztwie ekspozycji opony muszą zostać umieszczone etykiety. Jeśli opony oferowane użytkownikom są dla nich niewidocze, sprzedający zobowiązany jest dostarczyć informacje na temat wszystkich trzech parametrów przed zawarciem transakcji zakupu, oraz informacje te powinny być wydrukowane na fakturze lub dołączone do rachunku.

Jaka informacja ukryta jest za wskaźnikiem przyczepności na mokrej nawierzchni?


Wskaźnik ten informuje o bardzo ważnym parametrze dotyczącym bezpieczeństwa. O przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Lepsza przyczepność skraca drogę hamowania. Klasyfikacja osiągów hamowania opon będzie ujęta w skali od A (opona najbezpieczniejsza – najkrótsza droga hamowania) do G (opona najmniej bezpieczna – najdłuższa droga hamowania).

Jaka informacja ukryta jest za wskaźnikiem efektywności paliwowej?


Opony podczas jazdy stawiają pewien opór zwany oporem toczenia, przekładający się na zużycie paliwa przez pojazd. Opony o niskim oporze toczenia pomagają oszczędzać paliwo. Ekonomiczność opony jest wyrażana przy pomocy ocen od A do G. A oznacza oponę o najwyższych osiągach w swojej klasie (najbardziej ekonomiczna), z kolei G to opona o najniższych osiągach (najmniej ekonomiczna), lecz mimo to nadal zgodną z regulacjami prawnymi.

Jaka informacja ukryta jest za wskaźnikiem zewnętrznego hałasu toczenia?


Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach. Badanie polega na ustawieniu na krawędzi toru testowego mikrofonu, który  mierzy natężenie dźwięku pojazdu przejeżdżającego z prędkością 80 km/h. Oznaczenie to nie informuje oczywiście o hałasie wewnątrz pojazdu. Należy zwrócić uwagę, że obniżenie hałasu o 3dB jest odbierane jako dwukrotne zmniejszenie hałasu.
Sam piktogram zaś zawiera:
trzy czarne fale dźwiękowe to najwyższy poziom hałasu, mieszczący się w obecnie obowiązującej skali
dwie czarne fale dźwiękowe to średni poziom hałasu nieprzekraczający przyszłego limitu  lub niższy o maks. 3 dB
jedna czarna fala dźwiękowa to poziom hałasu  niższy o co najmniej 3 dB od przyszłego limitu

Etykietowanie to zmiana w dobrą stronę. Nie wyczerpuje jednak tematu.
Są inne parametry opony, równie ważne.
trwałość opon (zużycie bieżnika), przyczepność na zakrętach, prowadzenie na mokrej nawierzchni, przyczepność na suchej nawierzchni, przyczepność na śniegu/lodzie, prowadzenie na śniegu/lodzie

Faktyczne oszczędności paliwa, oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależą od zachowania kierowców, a zwłaszcza od następujących czynników.
ekologicznego prowadzenia pojazdu, które może znacznie przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa,
ciśnienia w oponach, które powinno być regularnie sprawdzane w celu zapewnienia lepszej optymalnej przyczepności na mokrej nawierzchni i optymalnej efektywności paliwowej,
ścisłego przestrzegania bezpiecznej odległości między pojazdami